Baby Loss Awareness Week - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Deze week is het Baby Loss Awareness Week. In deze jaarlijks terugkerende week wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor babysterfte. Het verlies van een baby, niemand praat er graag over, maar het gebeurt wel. Iedere dag.

Maaike Ekema verloskundige in het ommelander ziekenhuis

Als eerste de cijfers

In Nederland zijn er jaarlijks 20.000 ouders die te maken krijgen met een verlies in de zwangerschap tot 22 weken. Per dag zijn dit 60 kindjes. Vanaf 22 weken overlijden er jaarlijks 1200 baby's rondom zwangerschap en geboorte, dagelijks zijn dat 3 à 4 baby's.

Steunpunt Nova

Steunpunt Nova ondersteunt ouders die een kindje verliezen tijdens de zwangerschap of rondom de geboorte en zet zich in voor het vergroten van de bewustwording rondom babyverlies. Ze bieden veel praktische informatie aan ouders en zorgverleners. Ook is het steunpunt de hoofdorganisator van de Baby Loss Awareness Week in Nederland. Met verschillende activiteiten willen ze het bewustzijn voor babyverlies vergroten.

Baby Loss Awareness Week speldje

Verloskundige Maaike Ekema van het Ommelander Ziekenhuis Groningen licht toe: “Dit speldje staat symbool voor alle levens die veel te vroeg gestopt zijn. Wij zullen het speldje deze week tijdens onze werkzaamheden dragen. Hiermee maken we duidelijk dat we ouders steunen die een kindje verloren zijn en dat we open staan om in gesprek te gaan met ouders over babyverlies. Ook in alle andere weken van het jaar steunen wij deze ouders, maar we willen er in deze week extra aandacht voor vragen.”