Terugblik symposium ‘Samen op weg naar de baby in balans: zorg voor zuigelingen’ - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Hoe zorgen we er samen voor dat gezinnen met een baby in balans komen? Dat was de centrale vraag tijdens het symposium ‘Samen op weg naar de baby in balans: zorg voor zuigelingen’. Het symposium werd op dinsdag 9 april in het restaurant van het Ommelander Ziekenhuis georganiseerd door PrengerHoekman, de GGD Groningen en het Ommelander Ziekenhuis. Verpleegkundig babyconsulent van het Ommelander Ziekenhuis en medeorganisator van het symposium Lisanne Wesselink: “De gezamenlijke organisatie is de kern van wat we met het symposium willen bereiken: verbinding maken in het netwerk.”

Verpleegkundig babyconsulent Lisanne Wesselink spreekt de zaal toe

De bijna 100 deelnemers gingen aan de slag met een uitgebreid programma

Het eerste gedeelte van de avond bestond uit presentaties over onderwerpen als lichamelijke oorzaken van huilen door de kinderarts, de accu van de baby en de weg naar natuurlijke balans. Vervolgens gaven de kinderfysiotherapeut en de kindermanueeltherapeut een onderbouwing en toelichting op hun aanpak. De kennis van de normale ontwikkelingen in de voeding en mondmotoriek werden door de kinderdiëtist en preverbaal logopedist gedeeld. In de afsluitende presentatie van de jeugdverpleegkundige van de GGD en de medisch maatschappelijk werker stonden verbindingstaal en Infant Mental Health (IMH) centraal.

De nadruk van de avond lag op de afsluitende gezamenlijke discussie

Tijdens deze discussie werd besproken hoe de zorg voor zuigelingen geoptimaliseerd kan worden. Op basis van de naar voren gebrachte punten worden de komende periode stappen gezet in de samenwerking. De actiepunten zijn opgeschreven en worden door de organisatie verder opgepakt. Lisanne Wesselink sluit af: “Uit de evaluatie van de avond kwam naar voren dat er behoefte is aan verdere samenwerking en verdieping. Het is een ingewikkeld onderwerp. Meerdere vakgebieden en met elkaar breed kijken naar het probleem zijn noodzakelijk om gezinnen in balans te krijgen. We kijken terug op een zeer geslaagde avond!”