Vergroening van de afdeling Urologie - Ommelander Ziekenhuis Groningen

In het Ommelander Ziekenhuis zijn we ons bewust van onze milieuvoetafdruk en het effect van klimaatverandering op gezondheid. We beperken afval en CO2-uitstoot. Hoe de afdeling Urologie hieraan bijdraagt? Dat vertelt uroloog Sandra van Aarle.

Op de foto uroloog Sandra van Aarle

Op de scopiekamer zijn duurzame maatregelen genomen

Op de scopiekamer van de afdeling Urologie zijn in de afgelopen 2 jaren verschillende initiatieven uitgevoerd om te ontdekken hoe het Ommelander Ziekenhuis dezelfde zorg kan leveren met minder materialen. Sandra vertelt: “We gebruiken geen steriele doeken en handschoenen meer. Daarnaast gebruiken we nu een 3 literzak per dagdeel met een antireflux ventiel in plaats van bij iedere patiënt een nieuwe container van 500cc met infuussysteem. Dit alles bespaart vele prullenbakken vol afval en daar zijn we trots op.”

Dit bespaart niet alleen afval maar ook geld

Naast veel afval dat niet hergebruikt kan worden leveren deze maatregelen ook een kostenbesparing op van € 15 a € 20 per patiënt. Sandra: “Duurzame aanpassingen zijn dus zeker niet altijd duurder. De komende jaren zullen we ons vol energie inzetten om meer duurzame besparingen te realiseren.”