“Het gesprek over reanimatie mag altijd gevoerd worden.”
Vanaf 4 november hanteert het Ommelander Ziekenhuis een nieuwe werkwijze voor het behandelbeleid voor u als patiënt. In een behandelbeleid leggen we vast of er beperkingen zijn voor de zorg van een patiënt in acute situaties. Denk hierbij aan het niet reanimeren bij een hartstilstand, het niet kunstmatig beademen, het wel of niet toedienen van bloedtransfusies en/of antibiotica en of u wel of niet opgenomen wilt worden op de Intensive Care. We gaan er in de nieuwe situatie vanuit dat iedereen volledig behandeld wil worden, tenzij u als patiënt aangeeft dit niet te willen of als dit met u door de arts anders afgesproken is.
Geen onnodige lastige gesprekken
Oogarts Ryanne de Jong – Raateland is als lid van het Medisch Stafbestuur nauw betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe werkwijze. “Er zit ontzettend veel voorwerk in deze nieuwe manier van registreren. We hebben alle stappen en afwegingen zorgvuldig doorlopen. De nieuwe werkwijze zorgt ervoor dat er geen onnodig lastige gesprekken met patiënten gevoerd hoeven te worden. Het nieuwe beleid gaat namelijk bij alle patiënten uit van een volledig behandelbeleid zonder beperkingen. Tenzij de patiënt andere wensen heeft of de behandelaar besluit dat het noodzakelijk is hier een gesprek met de patiënt over te voeren.” Uw behandelbeleid is vastgelegd in uw elektronisch patiëntendossier onder ‘behandelaanwijzing’. Dit kunt u bekijken via Mijn Ommelander en de Mijn Ommelander app.
Beperkingen blijven we registreren
Bij de oude werkwijze werd bij iedere patiënt boven de 18 jaar het behandelbeleid voorafgaand aan een behandeling of opname besproken. Deze werkwijze geldt vanaf 4 november niet meer. Ryanne legt uit: “Momenteel worden er regelmatig lastige gesprekken gevoerd voor of tijdens een behandeling of opname, terwijl dat niet nodig is. Verreweg de meeste patiënten willen gereanimeerd worden als dat ooit nodig is. Het bespreken van de optie tot beperkingen kan voor patiënten onnodig tot ongerustheid leiden of zorgen voor minder vertrouwen in een goede afloop van een ingreep. Als patiënten bijvoorbeeld naar de oogarts gaan, verwachten ze niet dat ze een keuze moeten gaan maken of ze wel of niet gereanimeerd willen worden. In de nieuwe situatie is dat gesprek niet meer nodig en noteren we standaard voor iedereen geen beperkingen in medisch handelen. Patiënten met een niet-reanimeren verklaring of bijvoorbeeld Jehova’s getuigen die geen bloed willen ontvangen, maken dit zelf kenbaar. Deze wensen blijven we dan ook registeren.”
“Duidelijkheid is fijn voor iedereen”
'Aan onze zorg verandert er vanaf 4 november niets. We passen onze patiëntinformatie in folders en op de website aan en we nodigen onze patiënten uit om hun wensen bespreekbaar te maken in de spreekkamer. Voor ons als zorgverleners is het prettig als patiënten zelf met vragen hierover naar hun behandelaar stappen. Duidelijkheid is fijn voor iedereen,' aldus Ryanne.
Nieuwsoverzicht