Negatief jaarresultaat over 2023 - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het Ommelander Ziekenhuis heeft het jaar 2023 afgesloten met een negatief resultaat van 2,4 miljoen euro. Zoals veel ziekenhuizen, kreeg ook het Ommelander te maken met forse prijsstijgingen en loonontwikkeling, stijging van het ziekteverzuim en krapte op de arbeidsmarkt. Dit zorgde aan de ene kant voor hogere kosten en aan de andere kant voor minder omzet. Alhoewel het ziekenhuis de afgelopen jaren een opgaande lijn heeft kunnen realiseren in de financiële resultaten, zijn er op basis van het verliesgevende resultaat herstelmaatregelen in gang gezet om de toegankelijkheid van zorg te blijven garanderen. Inmiddels zijn er in 2024 7% meer verwijzingen naar het ziekenhuis ten opzichte van 2023.

Onder andere is in samenwerking met het UMCG ingezet op het bemensen van moeilijk in te vullen functies wegens de krapte op de arbeidsmarkt. Deze gezamenlijke aanpak heeft voor beide partijen voordelen, waaronder een grotere aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. De samenwerkingsaanpak is inmiddels al succesvol gebleken voor het invullen van vacatures van spoedartsen. Naast deze gezamenlijke aanpak, wordt gewerkt aan het verbeteren van processen en slimmer werken, zonder daarbij aan kwaliteit in te leveren. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg staan voorop.

Het volledige jaarverslag 2023 vindt u hier