Week van de Palliatieve Zorg - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Van 12 tot en met 19 oktober is het de Week van de Palliatieve Zorg. Wanneer je te horen krijgt dat je niet meer beter wordt, is dat zwaar. Veel mensen ervaren hier problemen bij. Het Palliatief Advies Team (PAT) van het Ommelander Ziekenhuis probeert te helpen om deze problemen te verlichten. Niet alleen als het einde van het leven op korte termijn te verwachten is, maar ook wanneer het einde van het leven pas na maanden of jaren in het zicht is. Palliatieve zorg richt zich op de kwaliteit van leven. Jaap Ruivenkamp, verpleegkundig consulent palliatieve zorg en geestelijk verzorger Pascal Huiting vertellen over hun vakgebied.

Het Palliatief Advies Team van het Ommelander Ziekenhuis

Het Palliatief Advies Team. V.l.n.r.: Pascal Huiting, Herman Pothoff, Jaap Ruivenkamp, Anna Bartels en Wies Groothoff.

Mooie en inspirerende verhalen. Anekdotes en uitspraken die je bijblijven. Ze zijn er veel in de palliatieve zorg. Verpleegkundig consulent palliatieve zorg Jaap Ruivenkamp vertelt: “Anders dan vaak wordt gedacht, gaat het in de palliatieve zorg primair om het goede leven. Om wat het leven mooi maakt en de moeite waard. Om wat iemand nodig heeft om dat goede leven te kunnen blijven leiden, ook bij ongeneeslijke ziekte of grote kwetsbaarheid. En wat dat is, verschilt van mens tot mens. Nog een keer op reis met de kinderen en kleinkinderen. Nog lekker in de tuin kunnen werken dankzij goede pijnmedicatie. De kleinkinderen nog naar school kunnen brengen dankzij de juiste hulpmiddelen.“

Geestelijk verzorger Pascal Huiting: “Een mooi voorbeeld van goede palliatieve zorg zag ik onlangs toen een oudere meneer vertelde over zijn reizen naar Lapland. Wat hij daar had beleefd was belangrijk voor hem. Het had hem gemaakt tot wie hij was. Het noorderlicht, de rendieren, de toendra’s, de mensen daar en de gesteenten. Dáár was hij liever mee bezig dan met alle ziekenhuisdingen. Het lukte om voor deze meneer een flinke steen te regelen uit Lapland. Hij herkende de steensoort direct en lachte van oor tot oor. Nog op vakantie gaan naar Lapland lukte helaas niet meer, maar dít kon wel. Dat gaf ons beiden een goed gevoel.”