Ik vind het leuk om mensen van dienst te zijn, op welke manier dan ook - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Ik vind het leuk om mensen van dienst te zijn, op welke manier dan ook

Herman Krol is facilitair service medewerker op de Kinderafdeling van het Ommelander Ziekenhuis. Hij zorgt ervoor dat de kinderen en hun ouders of verzorgers gedurende de dag eten en drinken krijgen. Hij vindt het leuk om iets voor mensen te betekenen.

Herman Krol, facilitair service medewerker bij het Ommelander Ziekenhuis

De werkdag van Herman begint om 7.45 uur in de ochtend. Hij kleedt zich om, haalt de voedingskar uit de keuken en loopt langs de kamers van de patiënten om te vragen wat iedereen wil drinken. Herman vertelt: “Zodra ik bij alle kamers langs ben geweest, schenk ik het drinken in en serveer ik het ontbijt. Eerst bij alle patiënten die al geregistreerd zijn, want van hen weet ik al wat ze willen eten, en daarna ga ik bij nieuwe patiënten langs om te horen wat zij graag willen eten.”

Met plezier komen en gaan

Herman werkt al bijna 30 jaar in het Ommelander Ziekenhuis. Hij begon in het voormalige Delfzicht en heeft nog een tijd in het voormalige Lucas gewerkt. Altijd op de Kraam- en/of Kinderafdeling. Hij is wel eens gevraagd of hij niet iets anders wil doen, maar daar wil hij niets van weten. “Tuurlijk heb ik ook wel eens een mindere werkdag, maar over het algemeen vind ik het geweldig. Ik ga met plezier naar mijn werk en ga met een tevreden gevoel weer naar huis.”

Het werkritme van Herman is iedere dag hetzelfde, maar zijn ritme thuis is dat zeker niet. “Ik werk fulltime en daarom zijn mijn diensten van 7.45 tot 17.15 uur. De patiënten hebben natuurlijk op tijd hun eten en drinken nodig, dus mijn werkzaamheden zijn op vaste tijden. Zo serveer ik de lunch rond 11.30 uur en het avondeten rond 16.30 uur. Thuis eten we de ene dag heel vroeg en de andere dag laat. Net hoe het uit komt of waar we zin in hebben.”

Een band opbouwen

Herman kan het met iedereen prima vinden. Van een praatje met een patiënt tot de gezellige pauzes met collega’s, waar hij zijn rustmoment even pakt. “Ik vind de interactie met collega’s, patiënten en hun ouders of verzorgers heel leuk. Veel kinderen liggen kort op de afdeling, maar vooral prematuur geboren baby’s liggen vaak weken of maanden bij ons. Dan bouw je een band op. Laatst was er een patiëntje die moeilijk contact maakte met andere mensen. Na een tijdje ging ze iedere keer naar me zwaaien. De moeder vertelde dat ze dit alleen bij mij deed. Bijzonder! Ik vind het leuk om mensen van dienst te zijn, op welke manier dan ook. Met lekker eten en drinken of met een praatje.”

Het serveren van ontbijt, lunch, avondeten en drinken is niet het enige wat Herman doet. “Tussendoor zorgen we dat de keuken netjes blijft, we vullen de voorraden bij en maken van alles schoon. Op onze afdeling hebben we best veel voorraden bij te vullen; denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten babyvoedingen. Het is belangrijk dat dit altijd goed op orde is.”

Sportieveling

Voordat Herman 30 jaar geleden de stap nam om in het ziekenhuis te gaan werken, werkte hij in een sportschool. Zijn vrouw ook. Hoewel zijn vrouw nog steeds les geeft in aquarobic, geeft Herman geen les meer. Wel gaat hij meerdere keren per week naar de sportschool. “Ik vind het belangrijk om gezond te eten en fit te blijven. Samen met mijn vrouw sport ik, maar mijn kinderen die beide studeren, gaan ook regelmatig gezellig mee.”

Kom jij ons ritme versterken?

De hond uitlaten en dan op tijd naar het ziekenhuis. Maaltijden serveren aan patiënten,  voorraden bijvullen en de boel netjes maken. Tot rust komen in de pauze. Een praatje met collega’s. ’s Avonds naar de sportschool of lekker muziek luisteren. Dat is het ritme van Herman. Het ritme van de dag. Het ritme van het Ommelander Ziekenhuis.

Kom jij ons ritme versterken? Bekijk de vacatures op onze website of stuur een open sollicitatie.

Ervaringen overzicht