Ik haal veel voldoening uit het fijne contact dat ik met mensen heb - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Ik haal veel voldoening uit het fijne contact dat ik met mensen heb

Mathijs Nijborg (29) werkt als farmaceutisch medewerker bij het Ommelander Ziekenhuis. Hij zorgt er onder andere voor dat alle medicatie op voorraad is, zowel in de apotheek als op de afdelingen waar onze patiënten worden behandeld. Het contact met verschillende mensen en de afwisseling in werkzaamheden vindt hij het leukst.

Farmaceutisch medewerker Mathijs voor de medicijnkast

Van beheer tot aan distributie

Mathijs is samen met zijn directe collega verantwoordelijk voor het beheer en de verdeling van alle geneesmiddelen in het ziekenhuis. “Ik breng geneesmiddelen naar de afdelingen, controleer de voorraad en de houdbaarheid van de medicatie en bestel geneesmiddelen waar nodig.” Wat Mathijs zijn werk zo uniek maakt? “Je komt echt door het hele ziekenhuis. Je krijgt veel mee van collega’s, van processen en van medicatie. Ik heb een groot netwerk opgebouwd. Het contact met mensen waardeer ik erg.”

Je werkt hier echt samen en maakt er met elkaar iets moois van.

Vroege vogel

De werkdag van Mathijs begint om 7 uur ‘s ochtends en eindigt om half 4 ‘s middags. “Ik begin mijn werkdag in de kelder van het ziekenhuis. Hier worden de medicijnen geleverd die door ons zijn besteld.” Mathijs haalt de medicatie op en sorteert de medicatie die voor de apotheek of voor de klinische farmacie bedoeld is. De klinische farmacie zorgt voor de medicijnen die patiënten innemen die in het ziekenhuis liggen. Ondertussen neemt Mathijs een koffie ‘to go’. Onderweg naar boven brengt Mathijs de medicatie voor de apotheek naar de robotruimte. De robot sorteert de medicatie , slaat deze op en weet bij het opvragen van de geneesmiddelen waar welke medicatie ligt. Medicatie die voor de klinische farmacie bedoeld is, neemt Mathijs mee naar boven en boekt hij handmatig in. “Ik label de binnengekomen geneesmiddelen onder andere aan de hand van de lijst risicovolle stoffen. Je kunt hierbij denken aan medicatie die bedoeld is voor chemobehandelingen.” Iedere ochtend  om kwart voor acht heeft het team een zogeheten ‘dagstart’. Ze gaan het rooster bij langs en bespreken de belangrijkste zaken en bijzonderheden. Zowel zakelijk als privé.

Ik haal veel voldoening uit het fijne contact dat ik met mensen heb.

Ons kent ons

Wat Mathijs zijn werk zo leuk maakt? “De variatie in mijn werkzaamheden en het contact dat ik dagelijks met collega’s heb. Ik haal veel voldoening uit het fijne contact dat ik met mensen heb. Ik werk in een fijn en gezellig team, waar hard gewerkt wordt aan resultaten, maar waar ook veel wordt gelachen. Je kunt veel dingen bij elkaar kwijt en er is ruimte te sparren en om elkaar feedback te geven. Het is een ‘ons kent ons’ ziekenhuis. Binnen het ziekenhuis hangt een informele sfeer en de lijnen zijn kort. Je werkt hier echt samen en maakt er met elkaar iets moois van.”

Fit blijven

Dat Mathijs graag zijn handen uit de mouwen steekt, wordt ook duidelijk wanneer hij vertelt dat hij zo’n 10 tot 12 kilometer per dag loopt op de werkvloer. “Ik probeer zoveel mogelijk te bewegen, neem de trap zodra dat kan en loop veel op een gemiddelde werkdag.”

De tropen in huis

Wanneer Mathijs thuis komt, wordt hij begroet door ongeveer 20 tropische vogels. In zijn woonkamer staat een volière vol met Oranje Kaakjes, Cubavinkjes en Goudbuikjes en andere soorten vogeltjes. Het enthousiasme voor deze hobby heeft hij overgenomen van zijn vader. “Het is nooit stil in huis. De vogels brengen veel kleur en gezang.” Daarnaast zet Mathijs zich graag in voor andere mensen. “Ik maak graag cadeaupakketten voor collega’s en organiseer activiteiten zoals spooktochten en droppings voor de jeugd van de kerk.”

Kom jij ons ritme versterken?

Rustig wakker worden, de vogels begroeten en dan op tijd naar het ziekenhuis. Binnengekomen medicatie verwerken, voorraden controleren, bijvullen en bestellen en de medicatie verspreiden in het ziekenhuis. Even een frisse neus halen in de pauze. Een praatje met collega’s en een lolletje trappen om vervolgens weer serieus aan het werk te gaan. Dat is het ritme van Mathijs. Het ritme van de dag. Het ritme van het Ommelander Ziekenhuis.

Kom jij ons ritme versterken? Bekijk onze vacatures of stuur een open sollicitatie.

Ervaringen overzicht